onsdag 1 februari 2012

Sjuk!


Nu är jag så fruktansvärt trött på att vara sjuk kan jag säga! Blev dålig i fredags och nu har jag legat däckad sedan dess, mer eller mindre! Vill bli frisk NU! Fick en craving efter (varm) blåbärssoppa då jag har haft jätteont i halsen, men självklart finns det ju inte att köpa i detta land... eller någonting liknande, hade nöjt mig med fruktsoppa, kräm, typ vad som helst, men nej, det närmaste man kunde komma var fruktjuice eller blåbärsté! Inte samma sak! Så vad göra? Jo, man får göra sin egen blåbärssoppa, så klart! Har man en craving så har man. (Det är ju också lite svårt att be mamma skicka på posten!) Det blev gott, hur som helst! Köpte frysta blåbär och improviserade lite!


Nu vet jag att det inte ser speciellt gott ut, men det VAR gott!! Förresten, varför blir man alltid, alltid sugen på saker som inte går att få tag i här? Högst irriterande är det iaf.

För övrigt så verkar det som om det blir flytt till nya huset ca 10 mars, vilket blir perfekt då jag i så fall hinner skriva mitt prov (som dessutom hålls nära där vi bor nu) innan vi flyttar. Jag ser fram emot att köpa några små hönor och kunna odla saker i nya trädgården, det ska bli kul!  Har därför inhandlat två trädgårdsböcker och en bok om höns! Det skiljer sig ju lite mellan Australien och Sverige vad man kan odla och så, så jag tyckte det var en bra investering! Plus att jag inte är direkt kunnig i ämnet till att börja med... men listan på vad jag vill odla har redan blivit rätt lång, så ambitionen finns där iaf! Här är en av böckerna, som jag köpte 2nd hand:



Typ såhär tänker jag mig att en del av trädgården skall se ut till nästa sommar:


Vad tror ni om det? Dock har jag haft sorg här nu sedan igår då jag har insett att det förmodligen inte kommer gå att odla Pioner (spioner) så de kräver ett kallare klimat!! Och jag äääälskar ju Pioner. Men Lupiner ska gå bra (en annan favorit), "Russells Lupins" heter den variant man kan få tag i här, så det var ju bra iaf.  Bra tidpunkt att flytta in såhär på höstkanten också, i god tid att plantera allt inför nästa säsong. Örtträdgård och trädgårdsland skall det också bli hade jag tänkt. Har ni något tips på vad man "borde" plantera? 

Sitter annars och väntar på att sommaren skall börja "på riktigt". Det har varit fint lite omvartannat, men mest har det varit mycket (massor) med regn och rätt så kallt. Sydney är ju ok ändå förstås, här tycker man att det är kallt när temperaturen kryper ned mot 20. Uppe i Blue mountains däremot, där Liams föräldrar och James & Candi bor, har det mestadels varit så pass kallt att de varit tvungna att elda för att hålla värmen. Helt sjukt!!! Tack och lov ligger vårt (nya) hus ju längre ned i bergen, precis längst ned kan man säga, och dessutom i en dalgång, så vi slipper det kalla och ursliga "mountain weather". Då kan man ju lika bra bo i Sverige tycker jag, om man ändå ska gå runt och frysa mest hela tiden!?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Stackare lilla du!
Härligt med blåbärssoppan! Först tyckte jag synd om dig... men sen när jag fattade att det i alla fall FINNS blåbär att köpa, så skrattade jag gott! JA MAN KAN GÖRA BLÅBÄRSSOPPA ALLDELS SJÄLV Visst är det häftigt...! Ha, ha...!!!!
Rekommenderar Google för kommande problemsituationer!

Ingredienser till Blåbärssoppa soppa med blåbär:
8 portioner blåbärssoppa soppa med blåbär1 liter färska eller frysta blåbär
1 dl socker
1 liter vatten
1-3 msk potatismjöl

Så här lagar du Blåbärssoppa soppa med blåbär:

Rensa och skölj bären. Frysta bär sköljer du inte.
Koka under tiden upp vatten och socker i en stor kastrull. Rör tills sockret löst sig.
Tillsätt blåbären och koka dem i 3 minuter.
Smaka av och se om det är lagom sött.
Ta lite vatten i botten på ett glas och rör ut potismjölet samt tillsätt lite i taget under omrörning till blåbären. Tillsätt så mycket så du tycker att blåbärssoppan blir lagom tjock. Tillsätter du för mycket får du blåbärskräm då kan du spä med lite mer vatten och socker samt ev. mer blåbär.
Koka upp blåbärssoppan och låt sedan svalna. Ställ blåbärssoppan i kylen.
Servera blåbärssoppan kall eller varm.

Härliga ambitioner med trädgården! ja pioner är väl bara så vackert. På bilden har du också någon slags vallmo och så några små nejlikor i framkant.

Till örtagården tycker jag att ni ska tänka VAD brukar vi använda? Jag älskar ju timjan, oregano, basilika, fransk dragon (till bea-såsen), dill och persilja så klart och så citronmeliss till efterrätterna!
Önskar att jag var där och kunde pyssla om dig lit....
Puss!
Mammi

Anonym sa...

...menade att lupiner är fint - litet hjärnsläpp bara! Men både pioner och lupiner är fina. Det tråkiga med lupiner är att de blommar ut så fort tycker jag. I alla fall hos oss.
Puss!
Ma

Anonym sa...

På Ikea i Sydney har dom iallafall blåbärssylt och då kan du göra pannkakor och lägga på massa sylt, när du får en craving igen. Fast, det är klart, det lindrar inte onda halsar. Men det lägger sig som bomull kring ditt svenska hjärta!

Oj oj, vilken trädgård du kommer att skapa. Tänk vad hönsen ska trivas.

PoK/Gittan

Anonym sa...

Typiskt att bli sugen på saker som inte finns, men det är väl ofta så - se på mamma som blev sugen på julmust i juni när hon väntade dig. =) Tur att du kunde improvicera fram en blåbärssoppa av något slag i alla fall! Lupiner är galet fina! Ser liksom ut som vilda blommor fast de är planerade och planterade. =)

/Fritte

Mrs F sa...

Ja blåbärssylt från ikea står i kylen, den är faktiskt riktigt god!!! så det får nog bli pannkakor med blåbärssylt till helgen! Mums!!! :)