fredag 10 februari 2012

Flyttdatum spikat!!!

Nu är flyttdatumet spikat och bekräftat, och huset där vi bor nu uppsagt!!! Buhuuu! Det är så mycket jag kommer sakna här!! ...Men också mycket jag INTE kommer sakna; snigelinvasioner, spindelinvasioner, kackerlackor, söndervittrande illaluktande tegelväggar, asäckligt asgammalt badrum, sönderrruttnade fönsterkarmar m.m.... listan kan göras lång!! Så nu är datum för tillträde satt till den 9 mars, då måste vi alltså träffa mäklaren, föra över alla pengarna, få nyckel osv. Sedan tänkte vi att vi flyttar alla grejer 10:de, dvs om exakt en månad!!! Läskigt men spännande!!! Fick detta mail från vår property manager, som är vår kontaktperson hos mäklaren vi hyr av:


Jag kan säga att jag ser väldigt mycket fram emot att få se deras "städguide"!!! Vi har ju redan meddelat dem efter allt helvetes tjafs när vi flyttade in (och det inte var städat för 5 öre och vi höll på att spy och till slut efter mycket om och men insåg att vi själva skulle bli tvungna att städa upp all skiten) att vi inte tänker städa när vi flyttar ut.   Kommer ni ihåg hur det såg ut när vi flyttade in? Visade jag er det? Om inte så kommer här lite exempelbilder. Håll i åtanke när ni tittar på dessa bilder att dåvarande property manager/fastighetsansvarig sade att han hade "gone out of his way to make sure the property is professionally cleaned for us". Och påstod alltså att han/de hade betalat dyra pengar för en professionell städfirma som grundligt städat huset. Ok, här kommer bilderna på hur det såg ut här dagen då vi fick tillträde:

Köksgolvet...

Badrumsgolvet...

Ett jättefräscht och professionellt tvättat (!!!) duschdraperi... (detta åkte i soptunnan direkt kan jag säga)

Rena fina mattor... 


Allmän skit (lite svårt att fånga på foton hus skitit det faktiskt var)

Rent och fint fönster och jättefin fönsterkarm.


Skit (grus?) i badkaret...

Badkaret igen.

Ett fräscht nytvättat (kom ihåg! -av ett professionellt företag) köksgolv, med en kastrull innehållandes en död ödla...

Badrumsgolvet igen.

Och igen, åt andra hållet.

Rent och fint köksgolv (nyskurat som synes)...

Vardagsrumsgolv...



Såhär såg de öppna spisarna ut, finns en i vardagsrummet och en i sovrummet. Blev lusbiten när jag skrubbade ur dessa (med starkaste desinfektionsmedlet jag kunde hitta).

Jag har tre frågor angående detta: 
1. Hur kan någon bo såhär???? I all denna skit!!! Fy fan va äckligt! Alltså jag tänker på de som bodde här innan oss! Om detta var deras flyttstädning, så undrar man ju hur det såg ut innan...?
2. Hur kan en representant från en välkänd mäklarfirma påstå att huset har blivit professionellt städat??? (Jag skickade bilder till honom och dessutom var det ju hans ansvar att se till att huset var i ett bra skick, enligt överenskommelse och kontrakt, när vi flyttade in).
3. Hur kan de tro att vi tänker städa när vi flyttar ut, med tanke på att vi fick städa upp all denna skit när vi flyttade in? (Efter mkt bråk med mäklarfirman som ju envist hävdade att huset var "professionellt städat").

Ja, det ska bli spännande att se hur detta fortlöper!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men guuuud!!! Nej de där bilderna har du aldrig visat förut, visste bara att det var skitigt och det där med ödlan i kastrullen har du berättat. Men herregud. Ja det är väl bara att svara på det där mailet ni fick och påminna om att ni inte tänker städa och referera till det skick stället var i när ni flyttade in och allt ni disskuterat med dem då.

Tycker verkligen inte att ni ska städa! Eller också så är det så som det såg ut på bilderna som de anser är professionellt städat. Och i så fall är ju saken klar! =) Bara att ta ert pick och pack och gå.

Ang. glasögonen så vet du vad jag tycker - de första! Med "roliga" skalmar. (eller hur nu det stavas.) Du har ju ändå inte glasögonen varje dag hela dagarna, så ta dem som är lite mer speciella!

/Sys

Anonym sa...

Stackars stackars ni! hade ingen aning om att det var så jäkligt! Har alltid undrat över den där ödlan... men nu vet jag!
Allt måste ju vara bättre än hur det var när ni kom!!!!
Härligt att slippa städa! :-)
Maila honóm bara bilderna, och säg att nu har proffsen varit här!