tisdag 21 december 2010

soffa, jobb och annat

åhh vad roligt det är att läsa kommentarerna ni skriver! Då känner jag det som att jag inte är så långt bort från er! Ang. att jag skrev om flyttångest ett år i förväg: hyreskontraktet för huset är på ett år! Sedan kan vi få förlängt om vi vill, men helst skulle vi ju vilja bo lite utanför stan och kanske köpa något eget. Men vi får se hur det blir, vi trivs himla bra i både huset och området och jag blir trött bara jag tänker på att flytta igen...

Tredje dagen på jobbet avklarad idag. En halvdag bara, vilket var tur för jag är så otroooligt trött. Jobbade 12 timmar igår, först morgonen på vårdhemmet (där är man en sjg som jobbar totalt 16 h per vecka, fastän att det finns hundratals boende som alla har behov av sjg) och sedan körde jag till andra stället som är en "private practice" dvs typ privat vårdcentral/rehabklinik, där jag hade 5 egna patienter... phu! Så kommer de flesta av mina dagar att se ut (fast med många fler patienter sedan när jag "blivit varm i kläderna". Löftet om att inte behöva ta några egna patienter under de första veckorna är som bortblåst..) Det är iaf kul med lite omväxling tycker jag,  det gör så att dagarna inte känns så långa som de är. Så det blir 4 dagars jobb i veckan, men ändå 40 arbetstimmar per vecka, så därför blir 2 av dagarna 12 timmar. Sedan finns INGEN tid schemalagd för journalskrivning, så därför blir det i verkligheten 13 timmar.

I fredags, som var första tagen, var det jullunch med alla som är anställda på företaget. Alla fick en liten julklapp, även jag, vilket var väldigt omtänksamt av dem! Nedan en liten bild som av ngn anledning blev upp och ner och inte går att vända på här i bloggen =) Fick bland annat ett par aromaterapistrumpor (kan va bra att ha om man ska jobba 13 timmar i sträck utan att få sätta sig ned!) och en liten nyckelring där det står "simply the best physio" haha!



Efter att ha letat i oändligt många butiker och provsuttit fler soffor än vi kan minnas föll till slut valet på denna soffa:


den är smart för schäslongen (oj, heter det så? Här heter det "chaise") är "löstagbar" och går att flytta från ena sidan till den andra, så att soffan kan passa i alla rum även om man flyttar (man flyttar bara "fotpallen" och vänder på sittkudden, så passar den på andra sidan). Dessutom kan man helt ta bort den schäslongen om man vill det, och istället lägga på en vanlig sittkudde, så har man en vanlig 3-sitssoffa! Så detta sammantaget med att soffan kunde levereras på 2 dagar istället som på alla andra ställen, först efter 5 veckor, gjorde så att vi bestämde oss för att slå till! På bilden ovan i butiken, men i lördags levererades den och nu står den hemma i vardagsrummet:


Måste ännu fixa lite kuddar och så så att den blir ännu skönare att sitta i (fast den är bekväm i sig själv också, mkt mer bekväm än vad den ser ut att att vara). lite tomt utan soffbord och så, men nu måste vi vänta tills vi börjar få lön innan vi har råd att köpa ngt mer! Och det viktigaste har vi ju nu: säng, bord, stolar och soffa!

En rolig bild på Liam nedan, när han tvättade grillen i söndags och samtidigt drack, -inte en öl- utan:
en margarita!!! hahaha! Det var en rolig syn!



Sedan måste jag skryta lite och visa upp mitt mästerverk från häromdagen:


Jag testade att laga sushi för första gången, och resultatet blev ganska lyckat! Och gott! Så nästa gång ni kommer på besök så får ni bli bjudna på sushi a la Buckley Manor! =)

Var på Bon Jovi-konsert i söndags, det var sjukt bra, helt oväntat!  (konsertarenan ligger 50 meter från vårt hus så vi passade på!) Som konsert sett var det nästan bättre än U2! Fastän att jag inte ens är ett Bon Jovi fan så tyckte jag det... det var en otrolig stämning fastän att det spöregnade under nästan hela konserten, och för att vara solidariska gentemot publiken så fick Jon Bon Jovi hela bandet att kliva ut från scenens övertäckta del, ut bland publiken och där stod de och spelade i ösregnet tills ljudet slutade att fungera pga att utrustningen också blev dyngsur... ganska häftigt!


hela bandet...

...Jon Bon Jovi och Richie Sambora...

...man kan inte tro att han är nästan 50 år!

Om konserten kan man läsa på länken nedan:

http://www.dailytelegraph.com.au/entertainment/bon-jovi-kick-off-their-australian-tour/story-e6frewyr-1225967934820


Published with Blogger-droid v1.6.3

6 kommentarer:

Anonym sa...

Nu blir det mycket att skriva.... för det första så är soffan jättefin! Och ja, det saknas lite kuddar i den, vilken färg hade ni tänkt? Är det en tegelvägg bakom? Riktig alltså?
Varför är det konstigt att han dricker en Margarita??? Är det för att ölen är mer "Liamskt" eller?
Ja dina sushi är jätte-jättefina!!!! Vad duktig du är!
Det är verkligen jättekul att det känts lite bättre nu på jobbet. Även om det verkar helt galet många timmar att jobba i ett streck. Antar att man vänejr sig.... och så har du ju en (extra) ledig dag att pusta ut på. Härligt att du fixar det! Trodde verkligen att du skulle göra det för du är ju hyfsat envis... Vilket verkligen KAN vara en positiv egenskap!
Ja det var verkligen gulligt av dem att du fick julklapp av dem!
Kul att konserten var bra - nej nåt fan av honom är inte jag heller, men visst är han en "gammal" bra rocker! Tidningens bilder är nästan lka bra som dina!
Pusssssssar från Mammi

Anonym sa...

Dan före dan före dopparedan, 15 grader kallt och så mycket snö att min altan och växthuset nästan försvunnit. Det är vitt överallt och mer snö ska komma enligt väderprognosen. Tänk, den som ändå var i sommarlandet Australien och fick dricka Margarita på altanen i Buckley Manor...
Soffan är fiiin och Bon Jovi är läcker.

God Jul till alla "down under"!
PoK/Gittan

Kim sa...

Låter spännande att du ha redan kommit in i arbetet. Det är nog bra att kommer in fort annars blir man mer och mer orolig om man inte ta egna patienter.

Anonym sa...

Ja det är en riktig tegelvägg bakom soffan, mkt opraktiskt för den släpper ifrån sig en massa tegeldamm hela tiden... kuddarna hade vi tänkt beige och grön som accentfärg... men har inte hittat några fina ännu, kanske får sy egna... Helt otroligt med alla snö ni har där hemma!! Svårt att tänka sig när vi sitter här i värmen. Gittan du är välkommen när som helst, ring innan så fixar vi margaritas tills du kommer =) Här hälsar alla god jul tillbaka! Just på väg till sängs efter en lång juldag med gudstjänst, presenter och en massa julmat (australisk och svensk!) Kram y

Karin sa...

Åh, vad kul att det går så bra för er! Vi pratade om er på julen och jag frågade nåt, och alla nästan ropade "Men har du inte läst bloggen!?" Så kom jag på att näe, det har jag ju inte, så kollade jag nu och då hade jag lagt den i nån hemlig mapp som hette recept! Nu har jag flyttat er till min måsteläsavarjedag-mapp! God fortsättning!

Kram!

Anonym sa...

Åh vilken fin soffa!! Och duktiga du som jobbar och lagar sushi! Jag vill smaka!!
Puss Helena