torsdag 2 december 2010

Första dagarna i Sydney

Jaha, nu är det torsdag o snart har första veckan passerat... Vi har lyckats shoppa kyl/frys, tvättmaskin o säng. Fast sängen kommer inte förrän på söndag så tills vidare sover vi på en luftmadrass, som sedan skall få tjänstgöra som gästsäng. Det var väl det vi hann med i helgen, sen har jag varit o handlat lite smågrejor nu i veckan. Igår bestämde jag mig för att bege mig till ikea, det började bra med att jag kom ihåg att ta med mig nästan allt som jag behövde. Sedan körde jag iväg o det gick också bra de första 5 minutrarna, tills jag tog fel avfart o hamnade mitt i smeten i Sydney centrum, det var lunchrusning, tusen folk o bilar överallt, störtregn o tjock dimma. Samtidigt som jag gjorde mitt bästa för att inte köra över någon, försökte jag titta på alla skyltar som knappt syntes genom dimman o dessutom försöka komma ihåg att köra på vänster sida av vägen... Efter ca 20 minuter hade jag prånglat mig ut ur stan, o väl på ikea känner man ju sig som hemma! I helgen är det soffa o matbord som gäller. Vi har nu nämligen under snart en veckas tid inte haft någon stans att sitta över huvud taget. Golvet o luftmadrassen bortsett. Vi funderar på en soffa med en sådan där "divan" eller vad det heter, som man kan sträcka ut benen på. Kan ju vara skönt men kanske inte så snyggt? Vad tycker ni? Själv tycker jag ju att ikeas "ektorp" funkar bra, den är billig o bekväm, men Liam vägrar. Så jakten fortsätter.
Published with Blogger-droid v1.6.3

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker sån där divanvariant är jättehärlig! Snygg... jo det tycker jag, men framförallt vill man ju ha det bekvämt! Härlig att somna i när man tittar på TV! Vi hade en sån under evakueringsveckan och jag sussade gott till alla TV-program faktiskt....
Låter som en god idé att skaffa en sittmöbel av något slag..... blir så jobbigt at stå i längden!
Kramar Ma

Anonym sa...

Jag tycker att "Ektorp" är en fin soffa av klassikt snitt och till ett bra pris - men Liam kan ha rätt - den kan ha dun i sitt- o ryggkuddar och han är ju allergiker. Om den ska vara vitt är det bäst att satsa på en med avtagbar och tvättbar klädsel. Men varför vara praktisk - köp nå't som är läckert!
PoK/Gittan

Anonym sa...

P.S. Det finns en "foot-stool" i Ektorpserien, med förvaringsplats under sittdynan och hjul, fungerar som "divan" och extra sittplats om ni skulle få en gäst, nå'n gång. Finns i Homebush och kostar 169 Australiensiska pengar, jag har kollat på webben.
Gittan

Kim sa...

Vi tycker att det funkar mycket bra med separat fotpall som divan, då kan man välja att flytta bort den om man vill - ger lite mer flexibilitet.

Det går lättare än man tror med att köra på 'fel sida' av vägen - jag har ju inte dödat någon här än!!!

Mrs F sa...

hahaha! ja det är faktiskt sant, att det går mkt lättare än vad man tror att köra på fel sida. Fast Kim, det är ju NI som kör på fel sida. Vi (i Sverige) kör på RÄTT sida! ;)

Kanske en "foot-stool" kan vara en bra ide! Jag tror att en soffa med fast divan kan bli svårt i rummet, då det är ganska smalt.. Smart med förvaring i den också! Kollade in den igår när jag var på ikea för 110:de gången (nästan iaf) för att köpa garderober. Är ju skönt att kunna sträcka ut sig i soffan och jag tror säkert att jag skulle kunna sova gott framför tv:n med både foot-stol och divan! =)