tisdag 29 maj 2012

Trädgården


...lite fix har det blivit i trädgården, jag har köpt och planterat lite olika buskar och träd som blommar och doftar gott, då det varit klar brist på sådana i trädgården fram tills nu! Mest fanns ju här "natives", dvs inhemska växter (och inte de vackraste varianterna kan tilläggas!). Varför trädgården sett ut på det sättet fick en naturlig förklaring då en av grannarna berättade att de som bodde här innan de vi köpte huset av drev en handelsträdgård där de sålde just natives. Hittills har jag iaf bl.a. introducerat några Gardenior, då de får vackra vita blommor under november - maj som doftar gudomligt, jag valde varianterna "Florida" och "Professor Pucci".


En Gardenia Florida och lilla Professorn!


Såhär ser ju blommorna ut, de är ganska lika på båda varianterna! Dock skiljer sig bladen åt ganska mkt.

Köpte även en Camelia, de är mkt populära här och många hus har fantastiska stoooora vackra Cameliahäckar, dock inte vårt hus, såklart! Båda dessa är också "evergreens" (vilket tydligen heter "stadsegrön" på svenska!) vilket är ett plus då det ju då blir grönt och fint i trädgården året runt!


Camelia "Sparkling Burgundy" planterad framför altanen



Har även planterat ett litet apelsinträd "Seedless Valencia" på baksidan samt en annan liten buske med vita doftande blommor som jag inte kommer ihåg vad den heter! Några blommande växter fanns dock sedan tidigare i trädgården, bl.a. en liten lavendel "buske" direkt till höger när man stiger in på framsidan, och sedan en liten länga med olika sorters rosor på baksidan, vilka är i desperat behov av beskärning (heter det så?).




En av rosorna som blommar just nu




Vad kan dessa blommor på bilderna ovanför tänkas heta? Det vet säkert Gittan eller mamma?


En av våra natives, Grevillea "Ned Kelly". Denna är rätt fin då den blommar mest hela tiden och drar till sig alla fina fåglar!





Ebony i sitt fleecetäcke (hon blir kall och fryser på nätterna) framför rosenlängan! Efter en lång period av soligt väder och varma dagar har det nu mulnat till och så ska det tydligen se ut under veckan som kommer, med dagstemperaturer strax under 20 grader. Liam är i Melbourne denna vecka, han har spenderat ungefär hälften av sina arbetsveckor där sedan vi flyttade hit (inte så kul!), dock är han bara där från tisdag morgon till torsdag kväll så det är iaf inte hela veckorna. Efter (graviditets) vecka 35 har han sagt till sin chef att han inte kan resa ngt mer , då det inte skulle vara så bra om bebisen bestämmer sig för att komma när Liam är i Melbourne!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiska blommor, älskar gardenior, men funkar bara inomhus här. Lavendeln ser ut som fjärilslavendel och den vit/gula som någon sorts iris.
Finns det pioner down under? Det är himla vackert när dom blommar.
Rosor beskärs tidigt på våren, när björklöven ser ut som "musöron". Finns det björk?
PoK/Gittan

Anonym sa...

Ha, ha.... hade nästan exakt samma formulering i mitt huvud när jag läste Gittans inslag! :-) Ja, det måste vara en sorts Iris! Vacker! Nä visst var det (s)pioner som inte gick att ha i Aussie? (För varmt har jag för mig...?) Undrade också hur man skulle veta när man beskär rosor i Australien, med tanke på "musörons-teorin". Antar att man beskär som här - tidig vår. Du får fråga på en handelsträdgård!
Tråkigt att Liam är borta så mycket, men du får tänka det hela som en halv vecka bara, så känns det kanske lite bättre!
Puss, Mamma

Mrs F sa...

Ja gardenior är underbara, hoppas att de jag planterat tar sig och blommar till nästa säsong! Pioner (som stod nästan högst på min önskelista när det blev klart att vi skulle flytta hit och jag skulle få en trädgård!) finns i australien, men gillar tydligen ett lite kallare klimat än det vi har här, så jag har inte lyckats hitta några i handelsträdgårdarna tyvärr!! Björkar finns så vitt jag vet inte i Australien... synd för de är väldigt vackra, speciellt på våren! Tack för hjälpen med blomnamnen! Kram y

Anonym sa...

Var inte ledsen för att du inte kan pioner, hur fina dom än är. Om jag kunde plantera kamelior och gardenior och få dom att trivas, skulle jag bli så glad, så glad, så glad!
PoK/Gittan

Mrs F sa...

Gulliga du! Jo jag har faktiskt varit lite ledsen över det, har alltid tänkt mig att den dagen jag har en egen trädgård ska jag plantera en massa fina pioner!!! Men kamelior och Gardenior är ju fina de också. Här är de bland de vanligaste blommorna! Lustigt är det och svårt att vänja sig vid alla skillnader mellan sverige och australien, man kommer på nya saker hela tiden...

Anonym sa...

Men jag förstår att det finns pelargoner i Australien, en massa olika arter och somliga kan nog bli stora buskar. Kolla det, så blir jag ännu mer avundsjuk.
PoK/Gittan

Anonym sa...

Jag visste faktiskt också att det var en iris, den där du frågade om.. Av den anledningen att jag (och mamma) ägnade en halv evighet åt att försöka gräva upp dem ur den där helvetes-rabatten på baksidan på Vale för att flytta dem och rensa bort en miljon mega-ogräs för ett par år sedan. Att försöka gräva upp irisar är för dem som inte vet, inget att rekomendera. Så försök inte det. =)

Mysigt med så mkt blommor, och som sagt även om du inte kan ha spioner i trädgården så har du vackra kakaduvor och annat exotiskt att vara glad för!

Puss

/Sys

Anonym sa...

Ligger väl i den mänskliga naturen att sakna och längta efter det omöjliga! kan förstå längtan efter det som är hemma och nära i känslan, men som sagt du skapar nya "hemmor" och "näror" allt eftersom... Och vi här uppe på ovansidan är ju bara helt galet avundsfriska på din gardenior, kamelior, eucalyptusträd och exotiska pippifåglar!
Puss, Mamman