onsdag 2 maj 2012

Fåglar och renovering

Idag har vi haft en hantverkare här som ska lämna offert på breddning av verandan, räcke till veranda, samt nya väggar och golv till entrérummet! Om ca 5 dagar skulle vi få offerten sa han. Men det verkar som om det kommer bli lite dyrare än vad vi tänkt oss. Men vi får ge oss till tåls och vänta och se!

Tidigare idag när jag var ute och fixade i trädgården kom det ett gäng kakaduor flygande, de hade upptäckt vår fröcylinder som hängt i ett av träden sedan vi flyttade in. Vi har haft rosellor och regnbågslorikiter som kommit och mumsat på den lite då och då, men de fick snällt flytta på sig när kakaduorna kom sättandes! Kakaduorna är nämligen i allmänhet retstickor till naturen! Bilden nedan tog jag sekunderna innan kakaduan helt sonika bestämde sig för att knycka fröcylindern och flyga iväg med den till ett lugnare ställe där han kunde äta i lugn och ro!!! Fräckt va?


Lite fler flygbilder (min dröm är att lyckas ta en flygbild där själva fågeln är helt skarp men slutarhastigheten tillräckligt långsam så att man kan se vingrörelserna i bilden!! Denna blev inte riktigt helt lyckad, men rätt kul ändå!)


Och denna serie nedan gillar jag för färgernas skull! Kakaduan sitter i ett eukalyptusträd på framsidan av trädgården.






6 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiska bilder! Här finns bara gråsparvar och kajor - inte särskilt exotiskt.
Det är nästan en regel att allt blir dyrare än man tänkt sig. Precis som lagen om att allt som kan gå fel, går fel!
Hur går det med hönsen, har dom börjat lägga ägg?
PoK/Gittan

Anonym sa...

Jag håller med föregående skrivare! Fantastisk bild på den flygande kakaduan! Vi kan bidra med de något mer exotiska fasanerna. (Jämfört med gråslarvar alltså!)Dock är de i klass med kookaburrorna vad det gäller så kallad sång! Jag HATAR deras skränande ljud på morgonkvisten! Helt omotiverat skriker de! Richard föreslog att jag skulle kastrera dem....Men HUR gör mand det??? :-)
Puss,ma

Mrs F sa...

Inga ägg ännu tyvärr!! Men vi väntar tålmodigt! Jobbigt med fasanerna, är det parningsrop eller varför skall ni kastrera de små stackarna???

Anonym sa...

Ja, jag antar att det är parningsskri!!! Man kan fatta att tantfasanerna kutar så långt de kan, tänk att ha en vrålande gubbe som jag ar efter en....
ma

Anonym sa...

Ja, jag antar att det är parningsskri!!! Man kan fatta att tantfasanerna kutar så långt de kan, tänk att ha en vrålande gubbe som jagar efter en....
ma

Anonym sa...

Oj vad hände? Det blev en dubbelversion!