torsdag 10 maj 2012

30 veckor

...denna vecka är vi 30 veckor / i vecka 31!! Bebisen är nu drygt 39 cm lång och väger ca 1,3 kg, ungefär såhär ser det tydligen ut därinne:

Mer info om vecka 30 finns här!

Hittade dessa absolut bedårande söta raggsockor på H&M:s hemsida!! Hur söta!


 


...och så dessa hattar, också från H&M! Men kan man verkligen sätta en sådan på en liten bebis? I såna fall vill jag göra det! :)

Funderar lite över skillnaderna mellan de två länderna, här råder en viss hysteri kring detta med plötslig spädbarnsdöd ("SIDS") och rekommendationer kring vad man bör göra för att minska risken att ens baby ska drabbas. En sak som de flesta gör här är att linda sina bebisar, det kallas "swaddling" eller "wrapping" på engelska. Jag tycker det ser lite taskigt ut att stoppa in armarna på dem på det där viset, men tydligen gillar bebisar att ligga så och känner sig trygga och somnar lättare om de är inlindade på det viset (?). Det handlar på ngt sätt om att de är vana att ligga trångt sedan tiden i livmodern, och att de dessutom inte av misstag skall kunna rulla över på mage (= ökad risk för plötslig spädbarnsdöd) innan de är så pass stora att de av egen kraft kan rulla tillbaka till ryggliggande. Jag har nu i alla fall inköpt en sådan här:



Det som jag tyckte var bra med denna är att man ju kan välja att ha armarna ute om man vill! Men finns sådana här i Sverige? Lindar man sina bebisar där?

Apropå inköp så har vi nu även köpt en sådan här (såklart!):

Detta är en något lite dyrare modell som har ett extra höftbälte som gör att man bär stor del av vikten på höfterna istället för högre upp på bröstryggen = ergonomiskt mkt bättre för ryggen! Såhär ser det ut bakifrån:

...istället för såhär med originalmodellen:

...och man kan även ha bebisen framåtvänd, såklart!

Vi ser nu mycket fram emot att använda denna!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj vad mycket fina blommor som kommer att finnas i er trädgård! Oj, oj vad konstigt att det är så stor skillnad mellan Aussie och Sverige! (Tror jag, men jag vet ju inte hur det är idag!) Jag tycker att det låter helt hysterisk att linda in ungen som en puppa! Meningen med att födas är väl att man ska få kunna sprattla och utvecklas!!!??? I Kina läste jag att man långt in på -60 talet la ungen i en sandsäck på ryggen. Där kunde den ligga och uträtta sina behov och så bytte man sand ibland. Som en kattlåda ungefär ! :-) DETTA tyckte de var så bra, för barnets lemmar låg liksom kvar som i fosterlivet! Jag tyckte att det lät helt sjukt och på gränsen till barnmisshandel, men det kanske är en teknik vi kan spinna vidare på i västvärlden och utveckla små chicka säckar för bebbar, i olika vackra material och tyger. Jag kan starta en agentur för sanden... men fri hemleverans! Nä jag blir sur.... Sur för att man stressar blivande föräldrar och sur på att pendeln slår fram och tillbaka! Upplysningsvis så tror jag inte att en nyföding kan "råka" tippa över på mage! Ja det finns liknande så kallade sovpåsar i sverige! Verkar inte så gosigt om jag får säga vad jag tycker ....
Puss, mamma

Mrs F sa...

Nä jag tycker också att det ser sjukt taskigt ut att linda in ungen till en liten puppa! Jag tycker att de ska få röra på armar och ben, detta måste ju leda till en sundare motorisk utveckling och även anatomiskt vet jag att det inte är bra för t.ex. höftlederna för en baby att lindas hårt. Men en liten sovsäck där de kan sprattla med benen och ha armarna ute tycker jag ser rätt mysigt ut! Kollade du in länkarna i inlägget?

Anonym sa...

Råkade komma förbi den här undersökningen, läste bara inledningen, men lät rätt intressant. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15911459

Vidare lyder rekomendationerna i Sverige tydligen också "sov på rygg" men även "använd napp" och socialstyrelsen menar "Var noga med att inte bylta in barnet i täcken, filtar eller dylikt när det sover. Linda heller inte in barnet i exempelvis en filt - barnet ska kan kunna röra sig fritt. Lägg bara filten ovanpå. Känn på barnets bröst och huvud att det inte verkar svettigt eller för varmt." Så ja, skillnad mellan A och S var ordet..

Anonym sa...

..Var jag Frida som skrev det där just, förresten!

Anonym sa...

Vilken tur att jag har kloka döttrar och svenska... om man nu får vara lite etniskt inkorrekt!
Puss, mamma

Anonym sa...

..men den lilla "puppan" är onekligen väldigt söt på länken du skickade....
Puss, ma