onsdag 15 juni 2011

Kavring

Nu när vi har en ugn tänkte att jag skulle baka kavring (pappas kavring, såklart!). Så,  efter att ha tagit reda på vad alla olika kryddor heter på engelska, inser jag att receptet även innehåller sirap och filmjölk, mäh!!!! Finns ju inte här! Vad göra!? Så, efter ännu mer research så har jag fattat att rågsikt är en blandning av vetemjöl och rågmjöl (rätta mig gärna om jag har fel), bästa Australiska motsvarigheten till mörk sirap är "treacle syrup" och bästa tillgängliga ersättningsprodukt för filmjölk är "buttermilk"! Jaha, så efter några timmar på coles (nä, jag skojar inte. Okej då, överdrev kanske liite bara.) så är jag åter hemma och smetar ihop ingredienserna enligt instruktion från pappi. 1,5 timme senare kan vi beskåda underverket, det såg riktigt bra ut kan jag säga! Smakade bra gjorde den också, men tyvärr var den typ omöjlig att skära igenom då ytan var stenhård, plus att den var degig i mitten. Till nästa gång; Lägre temp/mer tid i ugnen? Mer bakpulver? Bearbeta smeten mindre? Ska testa detta inom en snar framtid och uppdatera ang. resultatet!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt ugnsvred kan ställas in på olika sätt: hela ugnen, bara övervärme, varmluft, inte varmluft etc, etc. En gång lyckades jag ställa in bara övervärme och brödet blev jättefint på utsidan, smakade bra men var degigt i mitten. Kolla spismanualen.
PoK/Gittan

Mrs F sa...

Det är en gasspis så det finns tyvärr inga inställningar förutom temperaturen.. Men lågorna kommer från bakre botten så kanske ställa brödet längre ned nästa gång?

Anonym sa...

Kanske kan du lägga lite folie över brödet på slutet, så blir inte ytan så hård....
Mamma

Mrs F sa...

ok, folie åker på i slutet nästa gång! och så får den stå lite längre ned =) blir nog först nästa vecka dock =) Tack för tips!