måndag 10 oktober 2011

Ny vecka och nya tag...

 i lördags var jag och skrev engelskaprovet som jag måste ha en viss poäng på för att kunna ta skjukgymnastprovet. Känner mig osäker på hur det gick, vilket är jobbigt... nästa vecka får jag veta. Vi ahr också gått och blivit med dammsugare! Ja, alltså. Vi har ju haft en dammsugare under tiden vi har bott här (tur är väl det, vi har ju bott här i snart ett år!) men det har varit en stenåldersmodell som väger typ 30 kg och är stor som ett hus. Det har därför varit lite svårt att kånka den upp och ned för trappan, som är väldigt smal, brant och med halkiga trappsteg, dessutom har den med ålderns rätt varit rätt så krasslig och inte speciellt effektiv. Så det kändes som om städbehovet var rätt stort och inte kunde ignoreras längre. Det blev en påsfri variant från samsung (kusin till min dator alltså!) som är mkt liten och lätt men mkt effektiv! Det blev en full låda med damm efter att ha gått igenom hela huset, urs!!! och då var det mindre än 2 veckor sedan jag dammsög med stenåldersmonstret. Äckligt får man lov att säga, att vi har levt bland allt detta damm!  Men skönt att nu ha en ordentlig, fungerande dammsugare! Mkt praktiskt utan påsar också!

Igår var vi på Sydney museum och såg på en fotoutställning som heter "52 suburbs". Jättelustigt, för jag hade exakt samma idé som denna fotograf och hade till och med börjat ta fotografier till projektetm innan jag fick höra talas om denna fotograf som redan gjort vard jag tänkt göra! Idén var att varje vecka besöka en ny stadsdel i Sydney, ta bilder och försöka fånga varje stadsdels speciella karaktär, och sedan göra detta till en utställning eller fotobok... synd att ngn annan hann före! Här har ni länk till hennes fotografier av Paddington: http://www.52suburbs.com/search/label/suburbs%20%3A%3A%20Paddington

Det som hon gjort annorlunda jämfört med vad som var min idé är att hon fokuserat väldigt mkt på människor och porträttfotografier, vilket hon iofs är väldigt duktig på... Dessutom är hon också mkt duktig på att "para ihop" två fotografier som har någonting gemensamt (en färg, en form...), på ett väldigt speciellt och effektfullt vis. Kolla på titlarna på forografierna också! Det var roligt att se utställningen, speciellt då fotografen själv var på plats då det var sista dagen för utställningen när vi var där.

Efter besöket på museumet tog vi färjan över till Manly, som är en ganska så snobbig och trendig stadsdel där några av Liams kollegor bor. Vi besökte en av dessa, Steven och hans fru Olivia, såg på kvartsfinalen i Rugby (japp, Australien vann, jag vet att ni är väldigt intresserade....!) och shoppade på skandinaviska butiken som finns i Manly! Om jag bara hade vetat detta tidigare! Det fanns knäckebröd, sill, flädersaft, blåbärssylt, tyrkisk peppar, marimekko m.m.!!! Och till jul skulle de få in allehanda julmat! Mumsit! Malny har också en jättefin strand, där vågorna inte är fullt lika stora som "våra"stränder har, bra att veta (önskar att jag vetat det för ett år sedan då jag var alltför rädd för de gigantiska vågorna på Bronte och Bondi för att våga gå ut i vattnet)! Några bilder:

på färjan... och nedan några bilder från den skandinaviska butiken:



Fazerlakritsen var till min stora besvikelse inte saltlakrits!



4 kommentarer:

Anonym sa...

test i popup...

Nitecruzr sa...

Here's a test comment, posted as authenticated.

See:

http://www.google.com/support/forum/p/blogger/thread?tid=3659a243f04475b1&hl=en

Här är ett test kommentar, redovisats som verifierad.

se:

http://www.google.com/support/forum/p/blogger/thread?tid=3659a243f04475b1&hl=en

Anonym sa...

Here's a test comment, posted anonymously.

See:

http://www.google.com/support/forum/p/blogger/thread?tid=3659a243f04475b1&hl=en

Här är ett test kommentar publiceras anonymt.

se:

http://www.google.com/support/forum/p/blogger/thread?tid=3659a243f04475b1&hl=en

Evas perspektiv sa...

Nu verkar kommentarfunktionen helt förvirrad...
Ja, ja det funkar väl ibland i alla fall. Vilken toppenaffär! Verkar ha massor av fint! Kanske kan du be dem ta hem den lakrits du vill ha och "pipps och dipps"!

Hoppas verkligen att du klarar testet! Håller mina tummar hårt, hårt...!

Lustigt detta med fotoutställningen och din idé. Men fortsätt i alla fall. Ni har ju lite olika focus, så det kan ju bara lir lite kul! Pratade du med henne?

Vilken tur att ni köpt en ny dammsugare - framför allt med tanke på Liams allergi! Verkar som ni behövde en.... :-)
Puss/ Ma