fredag 21 oktober 2011

Engelskatestet

Nu har jag fått mina resultat på det förbannade engelskaprovet "IELTS Academic" som jag var tvungen att göra om. Fy f** vad nervös jag var, visste inte om jag skulle få tillräckligt höga poäng  denna gång heller. Poäng ges melllan 0-9 på varje del och the Physio Council kräver att man har minst 7 på varje del av provet. Sist fick jag för låga poäng på den skriftliga delen då jag fick 6,5/9, trots att jag själv trodde att det var där jag skulle få högst poäng. Provet består av 4 delar; tal, lyssna, läsa, skriva. Det svåraste är att man får så jäkla lite tid på sig för den läs- och skrivdelen, exempelvis 3 rätt så långa (några sidor var) forsknings-/akademiska artiklar som du ska läsa och förstå och på dessa är det 40 frågor som du skall besvara och sedan fylla i och föra över dina svar till ett särskilt svarsformulär, allt detta under loppet av en timme. Jag ställer mig rätt så kritisk till hurivida detta är ett bra sätt att  testa en persons språkkunskaper i engelska, dels på grund av tidsaspekten då tiden är väldigt knapp, dels pga testets speciella struktur som är svår att förstå (och ingen extra tid ges ju till detta..) och för att de verkar vilja att man skriver med ett visst upplägg under den skriftliga delen. Hur som helst, detta blev mina resultat denna gång: 


Så jäkla glad är jag!!! Aldrig mer behöver jag göra detta satans prov!!!!!!! Men jag tycker oändligt synd om alla de som tvingas ta detta prov gång efter gång för att få tillräckligt höga poäng för det som de skall använda resultaten till (ofta är det i immigrationssyfte, för att kunna studera på universitet, för att få sina yrkeskunskaper erkända). Att det är möjligt att skriva om provet efter endast några månader och få högre resultat, utan att ha pluggat eller studerat engelska däremellan, tycker jag är bevis i sig själv att testet har dålig specificitet/sensitivitet. Jag har talat med många som jag mött under de 2 ggr som jag nu tagit provet, och de flesta verkar ha tagit det flera gånger och vissa så många ggr som 6,7,8.... och det kostar ju rätt mkt också! Tänk om vi hade dessa rutiner i Sverige! Då skulle vi knappt ha några tandläkare och läkare kvar! :)



4 kommentarer:

Anonym sa...

GRATTIS, GRATTIS, GRATTIS!

Och inte nog med att du fick så fina resultat - du har namnsdag också. Idag är det verkligen Yrsas dag!

PoK/Gittan

Mrs F sa...

TACK!!! Det var den första Yrsa-dagen på väldigt länge =) Kom inte ens ihåg att det var min namnsdag =) kram y

Anonym sa...

Åh! Grattis sys!!! Vad skönt! Snyggt jobbat!
Puss!

Anonym sa...

Åh, vad härligt!!! SÅ glad för din skull!
HURRA!!!!!
Puss från mamma