söndag 24 april 2011

Påsk!

Hej igen!
Nu är vi i hunter valley på vinresa över påsken, och för första gången på väldigt länge känner jag mig riktigt avslappnad.. =) vädret har varit underbart, runt 20-25 grader och sol... i år är fredag, måndag och tisdag röda dagar här, tisdag är "anzac day". Så i fredags tog vi bilen upp hit, ca 2,5 timmars bilresa är det hemifrån. Så under lördag och söndag har vi haft fullt upp med att sick-sacka runt mellan olika vingårdar och "cellar doors". Hittills har vi inhandlat 16 flaskor vin och en flaska vit port (samma som du fick för 3 år sedan mammi, då vi sist var här. den är fortfarande lika god!)

Här kommer lite bilder:

en av våra favorit vinproducenter som vi "upptäckt" sedan vi kom till sydney, dock en riktig  besvikelse när vi besökte själva vingården! De hade tyvärr inte många goda viner...

vackra landskap..



Vid varje rad finns en ros planterad, som vanligtvis representerar vilken typ av druva som finns planterad  där


Vid "pepper tree" finns också en mkt bra restaurang som vi även besökte för 3 år sedan! Både vinerna och maten var fortfarande i toppklass! 
Utanför restaurangen satt wen flock vita duvor, som såklart fick bli modeller för en stund... påminde mig om "bröderna lejonhjärta"...

en liten för-förrätt, asiatisk svamsoppa..mmm



min varmnrätt; en vegetarisk "taste platter" åååh så gott!

utsikten från fönstret


duvorna igen på väg till bilen efter lunchen..


ser ni den som kikar ut ur holken? =)


4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vilka fina bilder - härliga vinfält, god mat och vackra duvor. Annat än de gråa stadsduvor som man alltid får trängas med på Centralen. I eken utanför sitter det ofta en ringduva och kuttrar ihärdigt så här års. Vi har firat påsk med sill, ägg, lamm, snaps o vin förstås, Mamma, Bruno, Sylvia, Selma, Rocky o hans husse, och jag. Idag är det Påskdagen och Jesus är uppstånden säger dom på radioandakten. Jag är också uppstånden och ska duscha och klä på mig nu.
PoK/Gittan
P.S. Hur mår Bridget?

Mrs F sa...

Åh det låter aom om ni haft en härlig påsk! Vem firade ni hos? Bridget mår mirakulöst mkt bättre oxh är sedan igår utskriven från sjukhuset. James reste dit i onsdags och kom hem igår kväll. Hon kan nu gå med sk "betastöd" och kan sköta sig själv med toalettbesök osv... ca 8 veckor kommer rehab ta vilket Bridget inte riktigt verkar vilja acceptera.. men efter omständigheterna så är det ändå fantastiskt att hon redan är hemma fr sjukhuset!!

Anonym sa...

Det var skönt att höra! Hon är väl sjuk-sköterska, eller hur, och förstår vikten av träning.
Vi påskfirade hos mig för jag har ny matta som alla måste få se. Per var uppe och flög, Matilda i Östersund, Karin i Visby o Julia slutspurtade med läxor inför studenten.
Nu ska jag ut o rensa bort gamla löv och växter. Vi har jättefint vårväder!
PoK/Gittan

Anonym sa...

Åh, vilka fina bilder! Håller med om "Bröderna Lejonhjärta-känslan"! Vem är den duktiga fotografen?

Det var mycket att kommentera på en gång. Lustigt med rosorna som är planterade vid vinranksraderna - vilken härlig idé!

Vilken god mat du verkar få! Ser supergott ut! Åh....DET goda vinet! Tyvärr drack "någon" upp den sista slurken, som jag försökt gömma.... Ja, ja... jag får väl köpa en ny när jag åker dit! :-)

Härligt att Bridget mår så oerhört mycket bättre! Vilken lycka! Låter ju jättebra att hon är lite arg och sur över rehabtiden, låter FRISKT tycker jag! Vi fick ju ett ganska hemskt samtal på påskaftonens morgon, då Bengt (de med hästarna - bakom skolan) ringde och grät och sa att Karin ramlat nerför trappan och brutit nacken!!! Som "tur" var så har vi en annan kompis, som också brutit nacken, så vi visste att det KAN gå bra! Jag hälsade på Karin på sjukhuset efter att ha lämnat Frida och Ami vid båten igår. Karin mår otroligt bra,(efter omständigheterna)och läkarna bedömer att det kommer att gå bra. En personal sa till mig att av 100 brutna nackar, så överlever 5, och av dem fem, så är det bara 1 som inte blir invalidiserad. Och då känner vi TVÅ, som brutit nacken under de senaste tiden...och komemr att bli helt återställda. Känns som vår bekantskapskrets fyllt kvoten... ?!?

I övrigt har påsekn varit härlig - vädret helt osannolikt fint och livet lätt att leva. Frida och jag tog oss igenom "cement-rabatten" nedanför terassen... den såg mest ut som en Kärsodling!!! Jäklar vad vi jobbat. Frida med grepen och jag med "finliret". Startade vid 11 och var klara vid 4-tiden. Dagen därpå hade Frida träningsvärk, blåsor och en lätt förbrukad handled! Det var mysigt att ha henne hemma i flera dar, men vi längtade efter er när vi satt där med vår Martini....